Aardappelsalade met olijvencreme, tomaten en radijs

gerecht voor 4 personen

419 Kcal per persoon

Vlees is goed, maar zonder vlees is het net zo lekker. Onder dat motto gaan we eens een heerlijk vegetarische maaltijd bereiden. Het is niet alleen simpel en gezond, het is ook nog eens verrassend lekker en, heel belangrijk, erg licht en toch voedzaam. Persoonlijk gebruik ik het liefst de Opperdoes aardappel omdat deze juist minder zetmeel bevat dan andere soorten vastkokende aardappelen, echter is elke vastkokende aardappel te gebruiken.

Voor degenen die (denken) echt niet zonder vlees of vis te kunnen, even wat variatiemogelijkheden:

Gebruik een van de volgende vissoorten om wat meer body aan deze maaltijd te geven:

  • Gerookte makreel
  • Gestoomde kabeljauw of gebakken scholfilet
  • Tonijn uit blik (niet te veel ivm de smaakcombinaties)

Een uitstekende maaltijd dus om mee te variëren. Alle reden dus om snel aan de slag te gaan met dit gerecht.

Ingrediënten:

  • 1 kilo vastkokende aardappelen (bijv. Annabelle / Opperdoes)
  • 1 sjalotje
  • 4 tomaten
  • radijsjes (naar behoefte; per persoon gebruik je normaliter 3 – 4 radijsjes)
  • verse krulpeterselie
  • zonnebloempitten
  • 1 hele citroen (liefst vers, dus geen flesje met citroensap)
  • olijvencrème
  • peper & zout

Nu zijn er mensen die beweren dat het eten van aardappelen niet gezond is. Toch is het zo dat aardappelen in de schijf van vijf zijn opgenomen van het voedingscentrum. Dit komt doordat aardappelen rijk zijn aan vezels en vitamine B6. Ook hebben aardappelen een positief effect op de werking van je darmen. Het argument waarom sommige ‘dieetexperts’ de aardappel liever uit het eetpatroon zien verdwijnen is het argument dat aardappelen relatief veel koolhydraten bevatten in de vorm van zetmeel. Te veel zetmeel leidt tot een hoog insuline gehalte dat er voor zorgt dat vet niet goed verbrand wordt. Als je echter gevarieerd en met mate eet dan passen aardappelen prima binnen een gezond eetpatroon.

Bereidingswijze

  1. Allereerst brengen we ca. 1,5 liter water aan de kook voor de aardappelen. Schil of was de aardappelen grondig. Zeker als je er voor kiest om Opperdoes aardappelen te gebruiken is het eigenlijk overbodig om ze te schillen. Snijd de aardappelen in blokjes van ongeveer 1 cm. Kook de aardappelen in ca. 12 minuten gaar met het deksel op de pan. Giet de aardappelen daarna af en laat ze zonder deksel uitstomen.
  2. Terwijl de aardappelen koken nemen het sjalotje onder handen. Deze snipperen we, en we snijden de tomaat in partjes. De radijs kunnen we in dunne plakjes snijden of schaven, afhankelijk wat we zelf willen. Het groen van de radijs kunnen we ook voor dit gerecht gebruiken, we hebben echter ook nog de peterselie, dus de helft van het radijsblad is voldoende. De peterselie kunnen we nu ook fijn hakken om vervolgens alles in een grote kom door elkaar te mengen.
  3. Gebruik een kleine koekenpan om de zonnebloempitten lichtjes te bakken, gebruik hiervoor geen olijfolie (!). De citroen snijden we door midden en persen het sap er uit. Gebruik per persoon ongeveer een halve eetlepel citroensap en meng dit door de olijfcrème.
  4. Voeg de gekookte aardappelen samen met de olijfcrème toe aan de saladekom en breng het geheel op smaak met wat zout, peper en eventueel met het restant citroensap.
  5. Verdeel het gerecht over de borden en garneer het met de overgebleven peterselie en de licht gebrande zonnebloempitten.

 

Leave a Reply