5 kilo afvallen met het 4 dagen dieet

Het 4 dagen dieet is een dieet waarmee je in 4 dagen tot wel 5 kilo kunt afvallen. Het 4 dagen dieet is een zwaar crash dieet en daarmee erg moeilijk vol te houden. Elk mens is verschillend. Dit betekent ook dat niet gezegd is dat iedereen 5 kilo gaat afvallen. Dit is mede afhankelijk van het startgewicht en hoe streng je voor jezelf bent.

In dit artikel lees je:

Het 4 dagen dieet is een crash dieet

Het 4 dagen dieet valt in de categorie crash diëten. Het crash dieet wordt getypeerd door het feit dat je niet meer dan circa 1.000 calorieën per dag eet. Daarmee krijg je minder dan de helft binnen dan een gemiddeld lichaam elke dag nodig heeft. Een crash dieet wordt daarom ook wel een caloriearm dieet genoemd.

Het voordeel is dat je in korte tijd veel kunt afvallen. Nadeel is dat je een crash dieet vaak moeilijk kunt volhouden. De honger overwint vaak van de drang om af te vallen. Verder is het ongezond om een crash dieet langer dan een paar dagen te volgen. Doordat je heel weinig eet krijg je onvoldoende gezonde voedingsstoffen binnen. Ook kan het op langere termijn de stofwisseling negatief beïnvloeden.

Een crash dieet van 4 dagen kan echter geen kwaad. Sterker nog: het kan ideaal zijn als je snel wat gewicht kwijt wilt raken. Wil je er wat slanker uitzien op die bruiloft of dat feestje en heb je weinig tijd om af te vallen? Het 4 dagen dieet kan dan een goede oplossing zijn.

Het dieetschema voor het 4 dagen dieet

Hieronder volgt een toelichting op het dieetschema. Je leest precies wat je per dag mag eten als ontbijt, lunch en avond eten.

Dag 1

Onderstaand het 4 dagen dieet recept voor de eerste dag.

  • Ontbijt: de dag begint met een ontbijt wat bestaat uit een gekookt ei, halve grapefruit een bruine boterham en een beker magere melk.
  • Lunch: de lunch bestaat uit vers fruit naar keuze aangevuld met magere yoghurt en twee rijstwafels. De rijstwafels mogen eventueel vervangen worden door twee cräckers.
  • Avond eten: een bord salade voorzien van dressing in de vorm van frambozenazijn. De salade wordt aangevuld met een kommetje gekookte zilvervliesrijst en een stukje gebakken kipfilet (100 gram). Als toetje wordt magere melk of biogarde yoghurt voorgeschreven (1 schaaltje).

Dag 2

Onderstaand het 4 dagen dieet recept voor de tweede dag.

  • Ontbijt: het ontbijt bestaat deze dag uit een schaaltje muesli gemixt met enkele aardbeien of een appel. Verder mag je er een halve grapefruit bij eten.
  • Lunch: de lunch is een salade aangevuld met droge tonijn uit blik en twee lepels olijfolie. Bij de salade kun je een bruine boterham eten.
  • Avond eten: het diner bestaat uit heldere bouillon en gebakken kipfilet of vis naar keuze (100 gram). Als groente neem je gekookte groente in de vorm van broccoli of bloemkool gecombineerd met een gepofte aardappel.

Dag 3

Onderstaand het 4 dagen dieet recept voor de derde dag.

  • Ontbijt: het ontbijt magere yoghurt aangevuld met stukjes fruit en een sneetje bruinbrood met magere smeerkaas (of gewone kaas). Als fruit kun je een grapefruit nemen.
  • Lunch: de lunch betreft soep (cup a soup) aangevuld met een bruine boterham voorzien van magere kip- of kalkoenfilet. Op de boterham kun je ook komkommer, sla en tomaat toevoegen.
  • Avond eten: als avond maaltijd neem je een half kommetje bruine pasta met verse tomatensaus. Daarnaast mag je 150 gram vis naar keuze serveren als het maar gekookt of gestoomd is.

 Dag 4

  • Ontbijt: fruitsalade gemaakt van appel, mandarijn en een peer gemixt met biogarde yoghurt.
  • Lunch: de lunch bestaat uit een bruine boterham met een plakje kaas (30+) en plakjes tomaat. 
  • Avond eten: vanavond staat er een lekker gebraden biefstukje (100 gram) op het menu aangevuld met kappertjes voorzien van zout en peper als je dat lekker vindt.

De tussendoortjes

Gedurende de dag mag je een aantal tussendoortjes nemen. Daarnaast maakt water een essentieel onderdeel uit van het 4 dagen dieet. De aanbeveling is om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Tussendoortjes in combinatie met het 4 dagen dieet:

  • Fruit zoals appel, peer, mandarijn. Pas wel op met bananen die bevatten relatief veel calorieën.
  • Water, koffie en thee
  • Paprika en worteltjes

Mocht je echt honger hebben eet dan een eiwitrijke snack zoals een gekookt ei.

Is sporten wel of niet nodig?

Om het afslank effect nog verder te versterken kun je naast het dieet gaan sporten. Let er wel op dat door te sporten het nog zwaarder wordt om je goed aan de dieet richtlijnen te houden gedurende deze 4 dagen.

Wil je toch gaan sporten let dan goed op. Het kan namelijk erg uitmaken wel vorm van trainen/sporten je gaat gebruiken. Zo denken veel mensen dat duursport het meest ideaal is om slanker te worden. Toch is dit niet per definitie waar.

Zelf denk ik dat afwisseling en combinatie van verschillende beweegvormen veel effectiever is. Daarnaast is het vaak ook leuker om te doen. En iets dat leuk is om te doen kun je ook veel beter volhouden.

Meer informatie over afvallen en sporten vind je hier.

Alternatief voor het 4 dagen dieet

Het 4 dagen dieet is een goed dieet als je snel even wat af wilt vallen. Wil je structureel afvallen en slanker en vitaler door het leven gaan dan is het 4 dagen dieet niet geschikt.

Een 4 dagen dieet kun je namelijk niet de rest van het leven volhouden. Daarom kun je het beste op zoek gaan naar een eetpatroon dat wel vol te houden is. Zodat er een balans bestaat tussen de ingaande en uitgaande calorieën. Hoe dit precies werkt lees je in dit artikel over snel afvallen.

Als je snel wilt afvallen kunnen shakes erg behulpzaam zijn. Een goede dieet shake levert niet alleen snelle resultaten. Het kan je ook op weg helpen naar een gezonder eetpatroon. Ook is inmiddels bewezen dat afvallen met shakes uiteindelijk leidt tot betere lange termijn resultaten.

Voor jou heb ik een uitgebreid artikel geschreven over afvallen met shakes. Daarin vind je ook een overzicht van de beste dieet shakes.

Terug naar het centrale artikel over afvallen met een dieet.

Leave a Reply