Heb jij al veel diëten geprobeerd zonder resultaat? Of ervaar je juist dat de pondjes er snel weer aanvliegen nadat je een dieet met succes hebt afgerond? Dit zijn bekende problemen. Meestal kun je de oorzaak vinden in het type dieet dat je hebt gevolgd. Kennelijk was die niet geschikt voor de doelen die je voor ogen had. Vele van ons denken, onterecht, dat je een streng (honger)dieet moet volgen om af te slanken. Dat is verre van waar, sterker nog kan zo een dieet er juist voor zorgen dat je niet afslankt. Een dieet is pas effectief als je die daadwerkelijk kunt volhouden. Maak je het te zwaar voor jezelf dan zullen de resultaten buiten handbereik blijven.

Afslanken is meer dan alleen een dieet

Alhoewel je voeding een belangrijke rol speelt in gewichtsafname hoef je geen al te streng dieet op na te houden. Om af te slanken moeten de overtollige vetten worden verbrand. Hoe doe je dat? Enerzijds door minder (ongezonde) kcal te consumeren zodat je lichaam die vetten kan verbranden. Anderzijds kun je meer gaan bewegen.

Eet gezonder in plaats van minder

Een manier om gewichtsafname aan te pakken is door gezonder te eten. Doorgaans zitten er veel vetten en suikers in ons eten. Deze voedingsmiddelen houden je dik zonder voedzaam te zijn. Het zijn onnatuurlijke middelen die zodanig zijn samengesteld dat je er nooit genoeg van hebt. Ze gooien je bloedsuikerspiegel in de war en wanneer dat gebeurt zal je vaker honger krijgen. Dit heeft als gevolg dat je veel meer eet dan je lichaam kan verbruiken. Zo neemt je gewicht dan toe.

Vermijd ongezonde voedingsitems zoveel mogelijk en eet veel gezonde, natuurlijke etenswaren in de plaats. Groenten en fruit zijn goede voorbeelden van gezond voedsel waarmee je je gewicht om een gezond niveau houdt. Haal regelmatig verse groenten en fruit in huis. En doe de ongezonde voedingsmiddelen maar weg.

Weet wat je eet

Een belangrijk onderdeel van het maken van gezonde voedingskeuzes is weten wat er zoal in je voeding zit. Welke vitaminen, mineralen, koolhydraten, eiwitten en dergelijke zitten er in je voeding?  Een gezond dieet houdt er rekening mee dat je voldoende van de belangrijke voedingsstoffen naar binnen krijgt.

Wees niet te streng met je dieet

Maak je dieet niet te streng anders zal je die moeilijk kunnen volhouden. Een dieet schema moet niet alleen makkelijk binnen je normale dagschema passen, hij moet ook flexibel zijn. Maak gebruik van de zogenaamde cheatdagen om af en toe van iets buiten je dieet te genieten. Je kunt genieten van wat ongezonde snacks zolang je ervoor zorgt dat je vaker gezond eet dan ongezond.

Het gevaar bij een streng dieet is dat je juist de dingen zal lusten die je niet mag hebben. De kans op een snaaibui is dan heel groot. Hou daarom je dieet flexibel genoeg om af en toe ook een snack te pakken of naar een restaurant te kunnen.

Vergeet niet te bewegen

De effecten van een slecht dieet kun je helaas niet wegtrainen. Toch kun je wat ruimte creëren in je dieet door wat vaker of intensiever te sporten. Je verbrand dan veel meer en kunt dus ook meer kcal consumeren. Vergeet maar niet dat je nog steeds vaker gezond zal moeten eten dan ongezond.

Leave a Reply