40 Punten dieet: je kilo’s eraf tellen

Veel diëten richten zich op zeer specifieke voeding of op veel beweging, maar bij het 40 punten dieet draait het maar om één ding: punten tellen. Aan iedere soort voeding zijn punten verbonden, en je mag iedere dag maar 40 punten aan voeding eten. Zo is een banaan bijvoorbeeld 2 tot 3 punten, afhankelijk van de grootte. Door alle voeding bij te houden, en zo dus alle punten bij elkaar op te tellen, kun je precies achterhalen hoeveel voeding jij iedere dag binnenkrijgt. En dat is bijzonder effectief wanneer je veel wilt afvallen.

Hoe werkt het 40 punten dieet?

Je pakt een glas melk, twee boterhammen, een plakje kaas en een tomaat uit de koelkast. Je telt alles bij elkaar op en ziet: 5 punten. Mooi! Dat kun je weer toevoegen aan het lijstje van die dag, en je hebt nog 35 punten te gaan.

Zo eenvoudig is het 40 punten dieet. Op basis van een lange lijst met allerlei voedingssoorten kun jij precies zien hoeveel punten een bepaalde maaltijd waard is. En hierdoor weet je exact wat je de rest van de dag nog mag eten en hoe jij jouw voedingspatroon kunt voortzetten.

De wetenschap achter het 40 punten dieet

Eigenlijk is het 40 punten dieet heel gemakkelijk en verschilt het weinig van calorieën tellen. Iedere punt is namelijk ongeveer 40 tot 50 calorieën waard. En dat klopt ook met het standaard voedingspatroon voor mannen en vrouwen. Want je krijgt ongeveer 1.600 tot 2.000 calorieën per dag binnen; precies wat je iedere dag nodig hebt. En dus ook voldoende om iedere dag weer goed te kunnen functioneren. Want een banaan van 2-3 punten is eigenlijk 80-120 calorieën, en zo kom jij iedere dag weer aan die standaardhoeveelheid calorieën.

Het 40 punten dieet is daarmee een goede manier om kennis op te bouwen over voeding. Je leert welke producten veel calorieën bevatten en welke minder calorieën. Toch is er een nadeel aan deze vorm van dieet. Je leert namelijk niet de inhoud kennen van de calorieën.

Ons lichaam heeft iedere dag vetten, eiwitten en koolhydraten nodig. Het huidige voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander bevat echter te veel snelle koolhydraten. Dit zijn calorieën waar je lichaam niet erg veel aan heeft. Ze zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuiker waardoor je lichaam steeds weer vraagt om nieuwe voeding. Dit terwijl je al veel calorieën hebt gegeten. Omdat je honger hebt is het moeilijk en zo niet praktisch onmogelijk om binnen de hoeveelheid calorieën te blijven.

Het gevolg is dat we massaal te dik worden. Daarom vind ik persoonlijk dat we veel meer kennis zouden moeten krijgen over gezond eten.

40 Punten dieet: zorg voor een goede lijst

Er zijn allerlei lijsten die je voor het 40 punten dieet kunt gebruiken. De bekendste lijst komt van WeightWatchers, waar met uitgebreid onderzoek een lijst is samengesteld met vrijwel iedere voedingssoort die je kunt krijgen. Daarbij heeft WeightWatchers zelf ook allerlei voedingsproducten in de supermarkt liggen. Op deze producten wordt exact aangegeven hoeveel punten deze waard zijn, zodat je ook hier weer kunt zorgen dat je iedere dag binnen die 40 punten blijft.

Start vandaag met het 40 punten dieet

Starten met het 40 punten dieet is gemakkelijker dan je denkt. Als je een lijst met alle voedingssoorten – en de daarbij horende punten – hebt dan kun je al direct beginnen. Vervolgens tel je iedere dag de punten bij elkaar op en zie je de kilo’s verdwijnen.

Alternatief voor het 40 punten dieet

Zelf ben ik geen fan van het 40 punten dieet. In de praktijk blijkt het namelijk weinig succesvol omdat de methodiek naar verloop van tijd weer wordt losgelaten. In dit artikel over snel afvallen beschrijf ik op basis van wetenschappelijk bewijs aan welke aspecten een succesvol dieet dient te voldoen. Wat mij betreft ontbreekt er in dit dieet een belangrijk aspect en dat is dat er geen aandacht wordt besteed aan gedragsverandering en je hier begeleiding bij krijgt.

Een goed alternatief voor het 40 punten dieet is het Vitadis Slanker Leven Plan. Vitadis biedt een compleet programma waarin alle belangrijke aspecten verwerkt zijn. Het maakt het voor jou ontzettend makkelijk om direct veel kilo’s te verliezen. Ondertussen werk je aan een gezond eetpatroon waardoor je ook blijvend zult afvallen. In dit artikel heb ik een review over het Vitadis dieet geschreven.

Leave a Reply