30 afvallen met shakes tips

In dit artikel vind je 30 (!) afvallen met shakes tips. De tips zijn er op gericht om afvallen met shakes leuk te maken. Daarnaast verhogen de afvallen met shakes tips de kans dat je succesvol afvalt aanzienlijk. Ik wens je daarom veel leesplezier en succes met de tips!

1. Maak shakes aan met water voor minder calorieën

Om zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen kun je een shake aan maken met water in plaats van bijvoorbeeld melk. Zo bevat halfvolle melk per 50 milliliter al snel 26 kilocalorieën. Minder calorieën betekent dat je sneller gaat afvallen. Lees voor de zekerheid even de gebruiksaanwijzing of jouw shake ook met water aangemaakt kan worden. Meestal is dit wel het geval.

2. Gebruik multivitaminen

Om het afvallen met shakes gezond te houden is het belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Doordat je een aantal maaltijden vervangt door een shake kan het zo maar zijn dat je wat minder vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Het kan daarom geen kwaad wat extra vitaminen & mineralen in te nemen door het gebruik van multivitaminen naast een gezonde maaltijd.

Wellicht dat je afvraagt welke multivitaminen je dan het beste kunt nemen? Nou voor mensen die aan het lijnen zijn geldt dat ze meestal van alle soorten vitamines wel wat extra kunnen gebruiken. Kies daarom voor een multivitaminen die alle 13 vitamine soorten bevat. De meeste multivitaminen bevatten standaard alle 13 soorten aangevuld met de belangrijkste mineralen.

3. Bouw aan een gezonder eetpatroon

Eenmaal op je streefgewicht wil je natuurlijk niet meer aankomen. Om een jojo effect te voorkomen is het noodzakelijk dat je gezond leert eten. Alleen door een gezond eetpatroon kun je het streefgewicht in stand houden. Gebruik de tijd dat je afvalt met shakes om de omslag naar een gezonder eetpatroon te maken.

Onderzoek laat zien dat een gemiddeld mens circa 3 maanden tijd nodig heeft om deze omslag (gedragsverandering) te realiseren. Gun jezelf die tijd!

4. Vervang niet meer dan 2 maaltijden

Aanbevolen wordt om niet meer dan 2 maaltijden door een shake te vervangen. Een dieetshake is namelijk geen volwaardige vervanger van het ontbijt, lunch of avondeten. Daarom is het belangrijk om minimaal één gezonde maaltijd te nuttigen naast de shakes.

5. Kort niet meer dan 500 kilocalorieën op je dagelijkse energiebehoefte

De mannen verbranden wat meer dan de vrouwen maar gemiddeld heeft de mens 2.000 kilocalorieën nodig per dag. Steeds meer onderzoeken laten zien dat het niet verstandig is om langere tijd meer dan 500 calorieën minder te eten dan jouw lichaam verbruikt.

Het blijkt namelijk dat het lichaam in een soort van spaarstand schiet als het te lang te weinig voeding binnenkrijgt. Het lichaam gaat dan erg zuinig om met de vetreserves terwijl je daar nu juist vanaf wilt. Ook gaat het lichaam op zoek naar alternatieve energiebronnen. Als gevolg daarvan is de kans groot dat er spiermassa verbrand gaat worden. Ook dit wil je niet aangezien spiermassa juist positief van invloed is op de verbranding van calorieën.

6. Maak shakes aan met melk voor extra voedingswaarde

Je kunt kiezen om shakes wel of niet aan te maken met melk. Voordeel van melk gebruiken is dat je weer extra voedingswaarden binnenkrijgt. Zeker als je magere melk gebruikt is het aantal calorieën verwaarloosbaar. Naast extra eiwitten levert melk ook vitamine B.

Wat verder belangrijk is of het aanmaken met melk er voor zorgt dat de shake voor sommige mensen een betere smaak geeft. Niets is vervelender dan een shake te moeten drinken die niet lekker smaakt.

7. Kies voor shakes met weinig toegevoegde suikers

Er zitten grote verschillen tussen shakes wat betreft de hoeveelheid toegevoegde suikers. Suiker is ongezond en daarom is het aan te raden om een shake te kiezen die weinig suikers bevat. Ik heb in dit artikel voor jouw voor de belangrijkste shakesoorten de hoeveelheid suikers inzichtelijk gemaakt.

Als richtlijn geldt dat je als vrouw niet meer dan 5 theelepels suiker per dag zou moeten eten (25 gram). Dit is erg weinig en blijk in de praktijk bijna niet haalbaar.

8. Let op de hoeveelheid verzadigde vetten in een shake

Verzadigde vetten zijn ongezond en daarom wil je er zo min mogelijk van in een shake terugzien. Verzadigde vetten worden niet voor niets ook wel ‘slechte vetten’ genoemd. Ze hebben een negatieve invloed op de bloedvaten en kunnen daarom leiden tot hart- en vaatziekten.

9. Eet een gezonde avond maaltijd

Deze afvallen met shakes tip is wat mij betreft een van de belangrijkste. Neem de tijd voor je avondmaaltijd en zorg dat deze gezond en voedzaam is. Allereest is dit nodig ter compensatie van de voedingsstoffen die je met de shakes niet binnenkrijgt.

Ten tweede is gezond eten de basis voor een gezond gewicht. Door een gezonde avondmaaltijd leer je om gezond te koken en wordt gezond eten een gewoonte. Zoals gezegd heb je hier meestal 3 maanden voor nodig.

10. Combineer de shakes met jouw sociale (gezins) leven

Eten is een sociale bezigheid. Dit wil je behoeden ook al ben je aan de shakes. Daarom raad ik mensen altijd aan om minimaal 1 (het liefst 2) maaltijden samen met je partner/gezin of collega’s te nuttigen. Het schept een band en zorgt voor leuke gesprekken. Daarnaast wordt het al snel een gewoonte wat gezond eten weer wat makkelijker maakt.

Zelf vind ik de avondmaaltijd het ideale moment daarvoor. Daarom gebruik ik ook nooit shakes als avondmaaltijd. Lekker samen een gezonde maaltijd bereiden en opeten is ontzettend leuk en gezellig. Ik zou zeggen probeer het zelf eens uit!

11. Kies voor een shake dieet

Afvallen met shakes kan iedereen. Wat niet iedereen lukt is om na het gebruik van de shakes op gewicht te blijven. Daarom vind ik deze afvallen met shakes tip heel belangrijk: kies voor een shake dieet. Met een shake dieet bedoel ik dat je naast shakes ook begeleiding/ondersteuning krijgt bij het afvallen.

Dit kan heel simpel door te kiezen voor een shake dieet waarin standaard begeleiding is opgenomen. Of een shake dieet waarbij naast de shakes standaard gezonde receptenboeken worden geleverd.

12. Kies een afvallen met shakes eetschema dat bij je past

Een belangrijke tip is om goed na te denken over een shakes eetschema. Daarbij is de balans tussen wat makkelijk en gezond is belangrijk. Om jou daarbij te helpen heb ik zelf al een aantal afvallen met shakes eetschema’s gemaakt. Uiteraard kun je ook zelf een schema maken.

13. Bepaal vooraf je doelstelling

Wil je afvallen dan is het verstandig om vooraf een doel te stellen. Dit helpt je om ergens naar toe te werken. Zorg wel dat de doelstelling realistisch is en tegelijkertijd ook uitdaging biedt.

Dit geldt niet alleen voor als je gaat afvallen met shakes maar is ook voor andere afslankpogingen van toepassing. Overigens lees je in het artikel over snel afvallen precies waar je op moet letten om succesvol en gezond af te slanken.

14. Raak niet van slag als het even tegenzit

Bereid je voor: afvallen gaat met vallen en opstaan. Niemand valt af zonder dat hij of zij te maken krijgt met een tegenslag. Calculeer dit in en bedenk vooraf wat jij gaat doen als afvallen met shakes eventjes niet het gewenste resultaat oplevert.

Mijn tip is afvallen met shakes tip: houd vol! Shakes in combinatie met gezonde voeding zal uiteindelijk leiden tot het door jou gewenste gewicht.

15. Houd zicht op de voortgang

Het handige van een doelstelling is dat je kunt spiegelen hoe het er voor staat. Lig je nog op schema, gaat het de goede kant op? Door te meten krijg je inzicht. Daarnaast motiveert het je om door te gaan.

16. Vertel het aan je omgeving

Een afvallen met shake tip is om het te vertellen aan anderen. Maak bekend dat je bezig bent met afvallen. Anderen kunnen je dan mentaal ondersteunen en helpen bij moeilijke momenten. Vind je het absoluut niet fijn dat anderen weten dat je met shakes aan het afvallen bent dan houd je het lekker voor jezelf.

17. Gebruik shakes als balansmiddel

Een gouden afvallen met shakes tip is om de shakes als balansmiddel in te zetten. Eenmaal aangekomen op je streefgewicht is het belangrijk om op gewicht te blijven. Je wilt immers niet dat alle inspanningen voor niks zijn geweest.

Shakes zijn ideaal om als balansmiddel te gebruiken. Ben je even uit de pas geschoten met je voeding door feestje of vakanties? Met shakes kun je snel die extra kilo’s weer kwijt raken. Het is dan wel van belang om direct actie te ondernemen als je merkt dat het gewicht weer toegenomen is.

18. Varieer in de smaak van shakes

Afwisseling maakt het gebruik van shakes aangenamer voor de meeste mensen. Veel aanbieders van shakes bieden verschillende smaken aan. Maak er gebruik van en varieer er lekker op los.

19. Wees flexibel in het gebruik van de shakes

Komt het een keer niet uit om shakes te gebruiken dan hoeft dit geen probleem te zijn. Een keer afwijkend eten kan best. Zorg er wel voor dat je niet structureel meer eet dan je verbruikt.

20. Combineer de shakes met meer lichaamsbeweging

Om af te vallen kun je in principe aan twee knoppen draaien. Dat zijn de ingaande calorieën (voeding) en de uitgaande calorieën (beweging). Voeding heeft de grootste impact op ons lichaamsgewicht. Wil je echter extra snel afvallen en lekker fit worden dan kan het zeker geen kwaad om extra te bewegen.

Tegenwoordig bewegen mensen steeds minder en vaak te weinig. Dit heeft niet alleen gevolgen voor je gewicht maar kan ook leiden tot lichamelijke klachten. Daarom is het zeker niet onverstandig om te (gaan) sporten.

21. Wissel standaard shakes af met zelfgemaakte shakes

Voor optimaal gebruikersgemak zijn er ontzettend veel dieet shakes kant en klaar te koop in de winkel of online. Wat goed kan werken is om deze kant en klare shakes af te wisselen met zelfgemaakte shakes. Op deze manier wordt je bewust van voeding en krijg je variatie in smaak. Dit kan er voor zorgen dat afvallen met shakes zelfs leuk wordt. Hieronder een filmpje waarin je kunt zien hoe eenvoudig het is om zelf 3 verschillende smoothies/shakes te maken.

 

22. Maak shakes samen met je kinderen

Samen eten maken, kinderen vinden het geweldig. Heb je kinderen? Maak dan eens een leuke shake/smoothie samen met je kids. Laat ze zelf fruit kiezen en helpen met het bereiden van de shake. Dit maakt ook je kinderen bewuster van (gezonde) voeding.

23. Zorg er voor dat je altijd een shake bij de hand hebt

Soms kom je in de situatie dat je honger krijgt maar niets te eten voorhanden hebt. Een tip is om altijd een shake mee te nemen als je de deur uitgaat. Zo kun je veel kant en klare shakes meenemen in poeder vorm zodat je er altijd eentje kunt maken. Kant en klare shakes kun je ook meenemen in een shakebeker die vaak meegeleverd wordt.

24. Deel je ervaringen over afvallen met shakes

Een tip dat het gebruik van shakes extra leuk maakt is om ervaringen te delen met anderen. Gebruik online forums, verjaardagen, uitjes met vriendinnen om eens lekker te kletsen over jou ervaringen. Wellicht doe je nog leuke ideeën op die ook voor jou van belang kunnen zijn.

25. Beloon jezelf!

Heb je een vooraf bepaalde doelstelling behaald dan is het leuk om jezelf eens te belonen. Doe dit niet met een vette hap maar bedenk iets leuks. Wat heb je altijd al graag willen hebben? Of ga is een avondje uit met je partner of vrienden/vriendinnen. Maak een bucketlist met dingen die je wilt doen. Kies er eentje uit zodra je een doel hebt bereikt!

26. Geniet van je shake

Neem de tijd om van je shake te genieten. Probeer de shake niet in een keer weg te drinken. Vaak is dit niet lekker en zit je helemaal vol. Serveer de shake op een leuke manier en zie het als een lekker thee of koffie moment. Relax en pak de krant of een leuk tijdschrift en maak er echt jouw moment van!

27. Voeg extra ingrediënten toe aan je shake

Ingredienten toevoegen aan de shakeWaar veel mensen niet aan denken is dat het ontzettend lekker kan zijn om zelf ingrediënten toevoegen aan een kant en klare shake. Ook hier kun je experimenteren met ingrediënten die jij lekker vindt.

Wat ik zelf vaak doe is verse ingrediënten toevoegen aan een bestaande shake. Vaak houd ik het heel simpel. Zelf voeg ik vaak verse stukjes fruit toe aan een kant en klare shake. Je zult merken dat dit er voor zorgt dat de shake net wat lekkerder smaakt.

28. Experimenteer met ingrediënten

Een van de grootste voordelen van shakes (smoothies) is dat je oneindig kunt variëren en experimenteren met ingrediënten. Onderaan het artikel vind je de kortingslink naar een boek met 125 gevarieerde shake recepten. Dit boek is bij uitstek geschikt als je wilt beginnen met het zelf maken van gezonde shakes. Het levert je een schat aan informatie en recepten.

29. Zorg voor de juiste temperatuur

Smaken verschillen en dat geldt zeker ook voor shakes. Een reden waarom mensen soms afknappen op shakes is dat ze de shake te wam of te koud drinken. Probeer daarom zelf uit wat het beste aansluit bij jou persoonlijke voorkeur.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een koude shake. Daarom maak ik de shake vaak aan met gekoeld water of melk. Soms neem ik eerst even een slokje. Vind ik het niet lekker dan zet ik de shake eerst nog een paar uurtjes in de koelkast.

30. Stem je shake af op het seizoen

In de winter eten we stampot in Nederland. Zo kan het ook met shakes. Pas de smaak aan op het seizoen. Zo kun je in de zomer kiezen voor frisse smaken en ijsklontjes toevoegen voor extra verfrissing.

Wat je verder kunt doen om shakes ook in de winter lekker te houden? Hieronder enkele tips:

  • Gebruik in de winter geen bevroren ingrediënten zoals bevroren fruit of groente. In de zomer kan dit juist wel lekker fris zijn.
  • Maak shakes in de winter aan met water of melk dat op kamertemperatuur is.
  • Gebruik ingrediënten die de shake ‘warmer’ laten smaken. Denk hierbij aan gember, kanaal, klein beetje chili en kurkuma.

Heb je zelf nog ideeën of afvallen met shakes tips laat het me gerust weten! Direct beginnen met het maken van shakes/smoothies? Hieronder de link naar een boek met 125 leuke, makkelijke en inspirerende smoothie recepten.

125 gezonde groene smoothie recepten (tijdelijke actiepagina)

 

Naar de afvallen met shakes kennisbank waar je nog veel meer informatie vindt over afvallen met shakes.

Leave a Reply